AGRESSIE TRAINING

Agressie op het werk, een tijdrover en energiekiller.

 

(een essay over protocollen, beleid, gedragscodes, RIE, fysieke aanpassingen, interventieteam, incidentregistratie, aangifte doen, zorg voor medewerkers en ordegesprekken en kostbare trainingsdagen voor een enkel incident)

 

Dat essay ziet u vast al voor u, maar wij gaan het niet schrijven. Wij willen voorkomen dat u erin verzeild raakt!  En dat kan door de nadruk te leggen op hospitality: vriendelijke en klantgerichte dienstverlening.  Waarbij de sleutel communicatie heet!

Gelooft u dat niet? Kijk dan eens naar het filmpje over Dordrecht op de site van het Ministerie van BZK.

 

Wij zijn Arnt Vermeer en Adri Gabriëls. Beiden hebben we onze sporen in de uitvoeringspraktijk van Sociale Zaken verdiend en veel trainingen rond agressie gevolgd.  Wij vinden het vreemd dat overheidsinstanties hun medewerkers trainen in iets waar medewerkers ‘never nooit’ routine in zullen krijgen. 

 

Voorbeelden genoeg van interventieteams of medewerkers die eens in de twee jaar training krijgen. In wat eigenlijk? En als er dan, vaak enkele keren per jaar, iets gebeurt….dan handelt eenieder vanuit gezond boerenverstand. De trainingen zijn half vergeten, er is geen tijd om de sheets na te lezen. Medewerkers zijn bang, voelen zich geïntimideerd, krijgen nadien te weinig aan dacht van hun manager. Collega’s lossen het onderling op of de agressie-coördinator neemt de nazorg op zich. 

 

Dat kan en moet anders.  We kunnen 99 van de 100 incidenten voorkomen. Door ons anders op te stellen. Dienstverlenend, open, klantgericht, vragend, respectvol en gelijkwaardig.   De sleutel is communicatie en dat is nou net waar onze training om draait. We trainen medewerkers om uit penibele situaties te blijven en natuurlijk weten we welke interventies mogelijk zijn om er vervolgens weer uit te komen.  

 

Wij trainen vaardigheden die elke dag meerdere malen gebruikt worden, die routine opleveren. Zowel in het uitvoeren als reflecteren. Vaardigheden die niet generalistisch zijn, maar afhankelijk van individuele persoonlijkheden ook nog s anders toegepast worden. Vandaar dat wij onze training altijd eindigen met individuele gesprekken: Persoonlijke Spiegel.

 

Het essay van de protocollen, registratie, nazorg zal niet verdwijnen, maar slechts een handjevol medewerkers hoeft het te kennen. De meeste medewerkers passen hun preventieve communicatieve vaardigheden dagelijks toe!

 

Op zoek naar een effectieve agressietraining? Nodig ons uit voor een gesprek!